Människans belöningssystem – Få både din hjärna och kropp att dra åt samma håll

Kroppen är en fantastiskt komplicerad kreation där belöningssystemet är en central del. Dess naturliga uppgift är en viktig del i ett hälsosamt liv, men känner du till varför? Och visste du att det finns en koppling mellan belöningssystemet och missbruk?

Min relation till belönande vanor har inte alltid varit den hälsosammaste. Utan överdramatisera så har jag bara inte alltid agerat klokt. Men det senaste året har jag försökt ändra på det och läst många intressanta saker om hjärnan, kroppen och hur vi själva påverkar vårt beteendemönster. Bland annat visade det sig att missbruk i vissa fall kan vara något vi själva skapar genom dåliga vanor. Men låt oss ta det från början.

Kroppens belöningssystem

För att vi ska må bra är det väldigt viktigt att vår kropp och de inre mekanismerna är i balans. Är de inte i balans riskerar vi att känna oss stressade, trötta och deprimerade. Kroppen och hjärnan är anpassade så att vi ska söka belöning hos de saker som ökar våra chanser till överlevnad, och som stimulerar fortplantningen. Det är därför ingen slump att vi upplever stor njutning av bra sex och god mat. Men för att förstå systemet bättre behöver vi först ta en överblickande titt på två av huvudkomponenterna, nämligen dopaminer och endorfiner.

Dopaminer

Signalsubstans i hjärnan som skapar lyckokänslor. Dopaminet ska se till att vi söker efter saker som är bra för oss och som gör att vi fortsätter föröka oss. Dopaminmängden ökar därför i hjärnan naturligt vid intag av mat, fysisk aktivitet och efter bra sex. Det problematiska är dock att dopamin också aktiveras när man intar alkohol eller andra droger, och därför finns det en stark koppling mellan dopamin och missbruk. Men det kommer vi till senare.

Endorfiner

Ett hormon som samarbetar med dopamin och kallas lite lättsamt för ”kroppens må-bra-hormon”. Genom att bland annat skratta eller motionera kan man själv se till att aktivera endorfinpåslaget. Det välbehag som man känner efter ett träningspass är direkt kopplat till endorfinutsläppet. Enkelt förklarat är det som en belöning för att man ansträngt sig. Men endorfiner har även en smärtstillande funktion och forskning visar att det är de som är nyckeln i placebo-effekten.

Kroppens belöningssystem är alltså skickligt anpassat för att få oss att må bra. Genom att ge kroppen det den vill ha förser den oss med lyckobringande känslor, och välbehag. Men hur kommer det sig då att många fastnar i destruktiva beteenden? Borde inte belöningssystemet göra så att vi aktar oss ifrån det som är skadligt? Det kan man tycka, men riktigt så enkelt är det inte. 

Belöningssystemet kidnappas – kopplingen till missbruk

De senaste åren har forskning visat att det troligtvis finns ett samband mellan missbruk och dopaminer. Det man kommit fram till är att droger, som till exempel alkohol, får kroppen att producera dopaminer och ju mer man brukar drogen, desto mer omprogrammerat blir belöningssystemet. Det blir kidnappat och manipulerat, och är en av de stora anledningarna till att människor fortsätter längta efter en viss drog. Hela ens kropp börjar förknippa välbehag med drogen, och oavsett hur skadlig den är finns begäret.

Ännu mer skrämmande är forskningen som visar på att detta kan leda till att ens normala lyckokällor börjar försvinna. Man känner inte samma glädje längre i de saker som man normalt sätt ska bli glad av. I fallet med alkohol blir situationen ännu mer allvarlig då ens kropp rent fysiskt tar stryk, inte bara ens belöningssystem. Men det är inte bara med droger som belöningssystemet kan rubbas. Liknande beroendetendser kan uppstå med intag av socker, överdriven konsumtion, spelberoende och även med sexmissbruk.

Att festa, konsumera och njuta av liknande nöjen behöver inte vara fel. Men att göra det regelbundet kan skapa ett jäkligt destruktivt beteende som är svårt att bryt. För att inte nämna hur mycket av ens potential som sköljs bort. Men mer om det i ett annat inlägg, nu tänkte jag istället gå in på hur man kan använda belöningssystemet till ens fördel.

Tre sätt att få din kropp och hjärna att dra åt rätt håll

Det är märkligt att både kroppen och hjärnan kan bli ens fiender om man inte vårdar dem på rätt sätt. Det blir som att de går till trots om man inte sköter sig. Men oavsett hur misskött ens belöningssystem är kan man alltid jobba förebyggande, underhålla och försöka bryta dåliga mönster. För mig har de här tre punkterna varit otroligt viktiga:

Självdisciplin, drivkraft och motivation

Dessa är otroligt viktiga. De går hand i hand och man bör se till att ha alla tre på plats. Och det går att träna sig till det.

Självdisciplin behöver man för att kan stå fast vid det man sagt. Oavsett om det gäller att gå upp tidigt, sluta dricka, träna eller egentligen vad som helst. Den hjälper en att fullfölja sina beslut, bygga ett beteende och ens självförtroende.

Drivkraft är otroligt viktigt att ha för att kunna ta sig igenom de regniga dagarna. Dagarna då man känner sig lite nere, och mer receptiv för dålig tankar, hjälper drivkraften en att bara köra på. Det blir som att man borrar ner huvudet och bara köra vidare. Det är ingen idé att ifrågasätta, inte tänka efter för mycket och analysera, utan av ren kraft kör man på tills det kommer bättre dagar.

Motivationen ger en ett motiv, ett skäl och en anledning till att göra förändringar. Utan en hållbar motivation kan det bli svårt att bygga disciplin och drivkraft, för varför skulle man ens göra det om det inte fanns någon anledning? Problemet med motivation, och anledningen till att disciplin och drivkraft är så viktiga, är att den lever på lånad tid. Man kan inte alltid leva på motivation utan behöver drivkraft och disciplin för att ta dig igenom dagarna då man inte är på topp.

Vanor

Det här kommer vara ett ständigt mantra för bloggen, men det går verkligen inte att överdriva hur viktiga vanor är. De är allt. Det är via vanor som vi skapar vårt liv och de vi är. En missbrukare blev inte det över en natt, precis som världsmästare i idrott inte tränade en gång och sen vann VM-guld. Vi alla kommer dit vi kommer tack vare eller på grund av våra vanor.

En extrem destruktiv vana för mig var just det alltid dricka efter att jag avklarat något viktigt. När jag väl beslutade mig för att ändra beteende var det oerhört svårt den första tiden när jag befann mig de situationerna som jag tidigare hade druckit i. Det tog lång innan min hjärna sakta började vara okej med att inte dricka och sen även börja uppskatta fördelarna med att ha andra vanor. Så tänk över dina vanor noggrant. <meta name=”twitter:card” content=”summary”></meta>

Ingenting är gratis, utan varje sak vi gör regelbundet har konsekvenser. Det är upp till oss ifall de konsekvenserna kommer vara positiva eller negativa. Därför är det så himla viktigt att hittar bra vanor, vanor som bygger oss och vanor som rör oss ifrån det vi försöker undvika.

Meningsfylld tillvaro

Att ha en meningsfylld tillvaro är också kopplat till vanor. Men den här är viktig framförallt för att ersätta gamla vanor. För vad ska du göra om efter att du slutat med något destruktivt? Du måste ju fylla din tid på något sätt. Ska du bara stirra in i väggen? Det låter knappast hållbart.

Det man därför måste göra är att hitta saker som ger en mening i livet, och som gör att man till slut inte vill återvända till sitt gamla beteende. Och saker som håller en borta från det man försöker hålla sig borta ifrån. Fyller man inte sin tid med något är risken väldigt stor att man åker på återfall efter återfall. Man måste alltså byta livsstil på flera plan för att förändring ska fungera på sikt.

Vad som man finner meningsfullt är ju väldigt personligt, men världen är full av meningsfyllda aktiviteter så länge man letar. Det gäller bara att hitta sin. Jim Rohn sade en gång att livets fynd är reserverade till de som fortsätter att leta och jag tror verkligen det ligger något i det. Även om det kan kännas långt bort ibland så finns det mening för oss alla. Bara vi fortsätter söka.

One Comment

  1. Film Base said:

    Beskriv Tomas som Du uppfattar honom. Beskriv lararens mening om Tomas. Beskriv kamraternas mening om Tomas fore och efter olyckan. Vad fick Tomas att valja en sadan vag for att dra uppmarksamheten till sig?

    maj 24, 2019
    Reply

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

15 + 16 =