Meditativt skrivande – Öka din livskvalité genom självkännedom och bättre förståelse för omvärlden

I ett samhälle där pulsen ständigt ökar är det viktigt att hitta olika avkopplingsmetoder. Förutom yoga och meditation finns det ytterligare en teknik som har många välgörande ändamål, nämligen meditativt skrivande. Det är en enkel teknik som visat sig ha helande effekter. 

Mindfulness eller medveten närvaro är ett begrepp inom buddhismen som beskriver tillståndet när man fokuserar djupt på något, utan att bli distraherad. Det är själva huvudingrediensen i meditation, och en slags sinnesnärvaro som har så väl psykiska som fysiska fördelar.

Att försöka vara medvetet närvarande i sina känslor, sin omgivning och i varje stund kan vara väldigt avkopplande och hjälpa mot stress. Filosofin bakom bygger på att det i nuet sällan finns något att oroa sig över. Största delen av vår stress är kopplad till dåtiden eller framtiden, och vi kan därför släppa mycket av vår oro genom att fokusera på nuet.

Meditation och dess fördelar

Meditation bygger på mindfulness och fokuserar mycket på ens andning. Det är ett sätt sjunka in i sig själv, hitta det inre lugnet och släppa den yttre världen. Man lär sig att sig att kunna sitta helt still, släppa alla tankar och för en stund dväljas i det oändliga nuet.

För många kan bara tanken av inte göra någonting vara skrämmande, men det är något man vänjer sig vid och lär sig att uppskatta. Titta bara på vad forskningen kommit fram till:

– Meditation minskar stress, ångest och depression.

– Att meditera gör att man blir tryggare i sig själv och får starkare band till sitt inre jag.

– Åldrandet kan minska om man börjar meditera.

– Meditation stärker hjärnan, koncentrationsförmågan och ens självkontroll.

Regelbunden meditation har alltså många fördelar och det smidiga är att det inte krävs mycket för att börja. Man kan enkelt sätta igång hemma och finner man det svårt att koppla av, finns det många guidade meditationer på internet man kan ta hjälp utav.

Skriva sig till ett vålmående

Som om mindfulness och meditation inte vore nog kan även skrivandet vara till stor hjälp. Det speciella med skrivandet är att det låter en att konkretisera sina känslor och tankar. Hjärnan är lurig och det är lätt hänt att tankar får orimligt stora proportioner bara genom att man inte går igenom dem.

Det är också ett tillfälle att lär känna sig själv bättre. Man kan snabbt se vilka negativa tankebanor man tenderar att hamna i, förstå varför man hamnar där och hur man kan bryta dem. Det ökar ens känslointelligens och hjälper en att kommunicera sina egna känslor bättre.

Skrivandet har en fascinerande kraft. Till och med människor med starka missbruksproblem har bytt livsbana med hjälp av att skriva. För mig personligen är det en otroligt viktig del i att ha ett balanserat liv, och jag har fått ovärderliga lärdomar bara genom att skriva ner vad jag tänker på för stunden.

Meditativt skrivande – Det bästa av två världar

Vad är då meditativt skrivande? Jo, det är en kombination av mindfulness, meditation och skrivande. En medveten form av skrivande där man, istället för att inte tänka på någonting alls, kontemplerar över en viss situation eller fråga för att nå en djupare förståelse.

Det är något som utövats i hundratals år av ett flertal historiska personer. Den vida kända skeptikern Rene Descartes använde sig av just den här metoden när han skrev ”Meditations on first philosophy”, och även Marcus Aurelius skrev ”Meditations” på det sättet. Stora tankar föds när man sätter sig ner och börjar tänka.

Skrivkonsten är något högst personligt och alla måste hitta vad som passar en själv bäst, men det ska understrykas att just det meditativa skrivandet görs bäst handskrivet. Dels är det nyttigt att släppa den teknologiska världen för en stund, men framförallt tror jag att man skapar en djupare relation mellan sig själv och det man skriver. Dessutom kan det vara roligt att analysera hur ens handstil sätt ut vid ett specifikt tillfälle.

Fyra olika sätt att skriva meditativt på 

Det finns många metoder att skriva meditativt på och likt ens dagshumör varierar också vilken metod man känner för. Nedan går jag igenom de fyra sätt jag använder mig mest utav.

Försöka förstå andra människors perspektiv 

Oavsett situation är det alltid viktigt att försöka förstå andra människor. Utan att förstå hur den andra parten i en konversation tänker, vart den kommer ifrån och vad den har i sitt bagage, är det omöjligt att uppnå full kommunikation.

Varje person har många års historia av tankemönster, beteenden och fattade beslut som format den man ser framför sig. Det finns oftast anledningar förankrade långt bak i varje människas liv som gör att den är benägen att fatta vissa beslut, och dessa anledningar är viktiga att försöka förstå sig på.

Ta dig därför tid att objektivt fundera över hur den andra motparten i en diskussion eller situation tänker. Hur uppfattar den det du säger? På vilket sätt påverkas den personen? Varför agerar den som den gör? Och vad känner den egentligen inombords? Fundera över dessa frågor och dina relationer kommer garanterat att förbättras.

Observera dig själv och ditt känsloliv

Det här är nästan min favorit och den går ut på att man ska observera sig själv, sitt beteende och sina tankar under dygnet. Jag tycker den fungerar bäst på kvällen innan man ska sova då man har hela dagen färskt i minnet, och tydligt kan se olika mönster.

Jag brukar reflektera över varför jag till exempel kände på ett visst sätt på morgonen, varför lunchen upplevdes på ett annat sätt och vad som gjorde att kvällen blev så lyckad. Bakom varje känsla och tanke gömmer det sig lärorika svar som hjälper en vidareutveckla ens självkännedom.

Genom att observera sitt mående såhär tycker jag man får en bra överblick över hur ens hjärna fungerar, vad som framkallar olika tankemönster och känslor, och vad man behöver tänka mer på. Ovärderliga insikter finns att upptäcka om man är uppmärksam nog. Insikter som egentligen bara ligger framför oss, men mitt i all stress och ouppmärksamhet går de obemärkta förbi.

Fundera djupgående över en situation eller fråga

Den här är användbar på många sätt. Det kan ha uppstått en situation i någon av ens relationer som man behöver reflektera kring, det kan vara ett viktigt beslut inför framtiden eller också en jobbrelaterad fråga. Vad som helst egentligen där det behövs extra eftertanke.

Utöver det brukar jag använda den här för att reflektera över politiska frågor, och mina åsikter överlag i olika frågor. Det kan vara extremt nyttigt att gå på djupet med varför man tycker på ett visst sätt. Många politiska frågor är väldigt komplexa och kräver grundlig analysering innan man kan ta ställning.

Det här kan också vara en kreativ metod om man har slut på idéer. Då kan det vara bra att bara sätta sig ner, släppa på anspänningen och låta idéerna komma till en. För mig har det hänt många gånger att helt nya tankar föds bara jag sätter mig och varvar ner.

Fundera över sin uppväxt

Få saker förföljer oss genom hela livet som vår uppväxt. Oavsett hur mycket man utvecklas, förändras och försöker skaka av sig sin barndom kommer den alltid finnas kvar hos en. På gott och ont. Hur märkligt är det inte att då att vi inte lära oss bearbeta och gå igenom vår barndom?

Väldigt märkligt, men som tur är har vi chansen att själva bearbeta den. Det ligger så många svar gömda i hur vi behandlades som barn, vilka erfarenheter vi hade och hur olika situationer påverkade oss. Är man idag en person som avskyr avsked kan det bero på att man som barn fick erfara många jobbiga avsked. Bara för att nämna ett exempel.

Fundera på vad som gnager dig idag, vilka återkommande problem och mönster du ser hos dig själv, och tänk därefter tillbaka på din barndom. Kan det finnas ett samband mellan din nutida personlighet och hur dina första år i livet såg ut?

Summering

Mindfulness, meditation och skrivande är alla värdefulla metoder att hantera olika livssituationer på. Jag tycker om att lägga ihop alla tre och meditativt skriva i olika former. Det hjälper mig att varva ner, öka min förståelse och utveckla idéer och tankar. Lever man ett stressigt liv och känner att man har ett obearbetat känsloliv är nog meditativt skrivande ett perfekt sätt att komma underfund med dessa känslor, och vem man är. Testa själv några dagar och se vad det kan tillföra just ditt liv!

2 Comments

  1. Nestor said:

    Could you tell me what style are you using on your web site?
    It looks wonderful.

    mars 5, 2019
    Reply

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

sju + ett =