Voluntary discomfort – Hur du blir oövervinnelig genom att omfamna det obekväma

Alla är vi benägna att bli bekväma, att undvika det jobbiga och stanna kvar i trygga vanemönster. Men ett liv som aldrig kliver utanför murarna till bekvämlighetszonen riskerar att bli destruktivt och innehållslöst. Antikens filosofer förselog att vi borde omfamna det som känns obekvämt och träna oss själva i att finna trygghet i det besvärliga. 

Livet är till stor del en balansgång. För att må bra behöver man många gånger hitta en väg mellan överflöd och underskott. Så också med bekvämlighet. Det är inte hälsosamt att leva för asketiskt, men det är definitivt inte sunt att bara agera efter det som känns bekvämt. Inom psykologin brukar man prata om trygghetszonen för att bättre förstå hur man ska hitta den magiska balansen.

Trygghetszonen

Begreppet används för att beskriva det känslomässiga tillstånd där man känner sig trygg och ohotad. Ett tillstånd där man inte behöver oroa sig för att misslyckas eller pressas. Det kan vara allt ifrån en fysisk plats till invanda rutiner som får en att känna sig lugn. Ett sätt att samla kraft och ladda batterierna på.

En trygghetszon som används på rätt sätt, och som inte blir till en flyktzon, kan således vara hjälpsam. Det finns inget dåligt i att ens trygghet består av kärleksfulla relationer, hälsofrämjande vanor och en stimulerande vardag. Snarare tvärtom, en sådan bekvämlighetszon bör alla sträva efter.

Men även om man lyckats forma en bra tillvaro så bör man ge sig in i obekväma situationer. Även de allra mest kärleksfulla relationer behöver utmanas och testas i lagom dos. Och därför kan vi dra stor nytta av att självmant kliva ut ur vår trygghetszon, och frivilligt förorsaka förnuftigt obehag i vår vardag. Det kan låta märkligt, men idén kommer från några av historiens främsta tänkare.

Bli starkare genom att självmant skapa obehag

Lucius Annaeus Seneca var en romersk politiker, författare och filosof som lämnat stora avtryck efter sig i den Västerländska filosofin. I ett av sina kända filosofiska verk fokuserar han på vikten av att just själv försätta sig i besvärliga situationer.  <meta name=”twitter:card” content=”summary”></meta>

“Set aside a certain number of days, during which you shall be content with the scantiest and cheapest fare, with coarse and rough dress, saying to yourself the while: “Is this the condition that I feared?” It is precisely in times of immunity from care that the soul should toughen itself beforehand for occasions of greater stress, and it is while Fortune is kind that it should fortify itself against her violence.” – Lucius Annaeus Seneca

Att självmant skapa obehag handlar alltså om förberedelse för framtida utmaningar. Vi har bättre möjligheter att klara av krävande förhållanden om vi lär oss att hantera dem på förhand. Och träningen görs bäst när man har resurser, när man är utvilad och har möjlighet att minska sin trygghet.

” In time of peace prepare for war” – Publius Flavius Vegetius Renatus

Precis som idrottare tränar varje dag för de stora mästerskapen, bör vi också se till att förbereda oss för livets alla utmaningar. Men det är inte bara för att stå starkt när vinden vänder man bör skapa obekvämlighet. Det finns många fler skäl till varför det här är en bra taktik.

Fem obevekliga fördelar med frivillig besvärlighet

  • Ens smärttröskel höjs

Genom att utstå lindrigare plågor lär man sig hantera smärta. Poängen är inte att bli masochistisk, utan bara att lära sig leva under omständigheter som inte är optimala. Ta en kall dusch trots att du inte vill, eller sov mindre en natt för att lära dig fungera fast du är trött.

  • Bättre självförtroende

Självförtroendet ökar alltid av att man klarar av krävande uppgifter. Speciellt om det är uppgifter man tidigare inte trodde sig vara kapabel till att klara av. Man får bevisat för sig själv att man kan leva igenom svåra omständigheter och man kan således tro på sig själv och sin förmåga.

  • Man blir friare

Det är lätt att binda sig vid olika omständigheter, föremål eller vanor. Ens välmående blir beroende av att saker är på ett visst sätt. Detta är inte bra i längden då vi har kontroll över väldigt få saker i livet. Att bli van med besvärlighet får en att bli mindre bunden vid saker som är utanför ens kontroll, och hjälper en istället att hitta ett mer pålitligt välmående.

  • Tuffa uppgifter är bra i sig

En livslärdom som borde läras ut i alla skolor. Ibland är det bra att slita bara för slitandets skull. Det bygger karaktär, formar ens personlighet och lär en hur viktigt hårt arbete är. Att då frivilligt göra saker som många människor avskyr kan inte vara något annat än nyttigt. Det är bara så.

  • Svart bälte i mental styrka

Vår livskvalité definieras i stor grad efter hur vår hjärna mår, och en otränad hjärna som inte är van att hantera problem kan ibland vara roten till att man mår dåligt. Genom att tränaupp sin mentala styrka att hantera svåra och komplicerade situationer, kan vara det absolut viktigaste i livet. It’s all in your mind.

Det här är bara några av de många fördelar som finns. Och det bästa av allt är att det bara är en själv det hänger på. Men hur man gör man detta då? Även om idéerna låter lockande, kanske det är svårt med inspirationen. Låt oss titta närmre på fyra sätt man kan kliva ur sin trygghetszon, och skapa utvecklande besvärlighet!

Fyra sätt att utvecklas genom att skapa besvärlighet

  • Börja prata med främmande människor

Oavsett om man letar efter en partner, vänner eller har sociala osäkerheter så är det oerhört utvecklande att inleda konversationer med främlingar. Det behöver inte vara något jättedjupt, utan bara några ord för att bli van med de obekväma känslorna som oftast poppar upp.

  • Avstå från lockelser

Skippa alkoholen en period, sluta äta kött eller skär ner radikalt på ditt sockerintag. Eller varför inte testa att gå en månad utan kaffe? Alla har sina egna svagheter, men försök att undvik ett tag från dina. Det ger en perspektiv, utvecklar ens disciplin och självbehärskning.

  • Meditera och visualisera negativa händelser

Den här handlar om att vara förberedd på allt, men utan att förvänta sig eller framkalla det värsta. Tanken är att man ska visualisera sina värsta rädslor, känna och uppleva dem som om man redan befann sig i den situationen. Det ökar ens styrka och minskar rädslan för att allt det man fasar ska inträffa.

  • Testa nya rutiner för sakens skull

Är du en nattmänniska? Gå upp tidigt några dagar. Gillar du inte att träna? Börja löpa ett par dagar i veckan. Behöver du dricka kaffe direkt när du vaknar? Testa att avvakta en stund. Detta är bra för att anpassa om sig själv, och göra både sin hjärna och kropp mer flexibla.

Att utsätta sig själv för obekväma situationer kan ha fundamental påverkan på ens liv. Framförallt om man känner att man fastnat i invanda mönster. Men det är viktigt att göra det här förnuftigt, och att inte överdriva. Poängen med det obekväma är att man ska utvecklas och bli en bättre människa, inte vara destruktiv mot sig själv.

Be First to Comment

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

2 + 1 =